Ασκήσεις Γλώσσα Δ' Δημοτικού 12η ενότητα (Χαίρε, ω χαίρε Ελευθεριά)


Έτσι σώθηκε το Έθνος

           
Γιατί ο αγώνας των Ελλήνων το 1821 ξεπερνούσε την λογική;

Ο αγώνας των Ελλήνων το 1821 εναντίον της πανίσχυρης Οθωμανικής αυτοκρατορίας είναι πάνω από κάθε λογική. Εάν οι πρωτεργάτες – ήρωες του 1821 κάθονταν και σκέφτονταν πόσες δυνάμεις είχαν, τι μέσα και τι πολεμοφόδια διέθεταν, ούτε κατά διάνοια δε θα επιχειρούσαν να ξεκινήσουν έναν τέτοιο αγώνα. Δε σκέφτηκαν, λοιπόν, με βάση τη λογική. Μια αόρατη δύναμη, η σπίθα που φωλιάζει για αιώνες στις καρδιές των Ελλήνων, η αγάπη για τη λευτεριά, που είναι πάνω απ’ όλα, τους έδωσε τη δύναμη να ξεκινήσουν αυτό τον αγώνα, που ήταν πραγματικά ένα θαύμα. Μια χούφτα Έλληνες, ανοργάνωτοι, χωρίς δυνάμεις και εξοπλισμό, ύστερα από σπουδαίους αγώνες και θυσίες κατόρθωσαν το ακατόρθωτο: την απελευθέρωσή τους!


Του Διάκου

Τρία πουλάκια κάθονταν στου Διάκου το ταμπούρι
το 'να τηράει τη Λειβαδιά και τ' άλλο το Ζητούνι,
το τρίτο το καλύτερο μοιρολογάει και λέει.
-Πολλή μαυρίλα πλάκωσε, μαύρη σαν καλιακούδα.
Μην ο Καλύβας έρχεται, μην ο Λεβεντογιάννης;
-Νουδ' ο Καλύβας έρχεται, νουδ' ο Λεβεντογιάννης.
Ομέρ Βρυώνης πλάκωσε με δεκαοχτώ χιλιάδες.
Ο Διάκος σαν τ' αγροίκησε πολύ του κακοφάνει.
Ψηλή φωνή εσήκωσε, τον πρώτο του φωνάζει.
-Τον ταϊφά μου σύναξε, μάσε τα παλικάρια,
δώσ' τους μπαρούτη περισσή και βόλια με τις χούφτες,
γλήγορα και να πιάσουμε κάτω την Αλαμάνα,
που 'ναι ταμπούρια δυνατά κι όμορφα μετερίζια.
Παίρνουνε τ' αλαφρά σπαθιά και τα βαριά τουφέκια,
στην Αλαμάνα φτάνουνε και πιάνουν τα ταμπούρια.
-Καρδιά παιδιά μου, φώναξε, παιδιά, μη φοβηθείτε!
Σταθείτε αντρειά σαν Έλληνες και σα Γραικοί σταθείτε!

1. Το παραπάνω είναι δημοτικό τραγούδι. Τι γνωρίζετε για τα δημοτικά τραγούδια;

....................................................................................................... 
....................................................................................................... 
.......................................................................................................  
....................................................................................................... 
....................................................................................................... 
....................................................................................................... 
....................................................................................................... 

     
2. Σε ποιον ήρωα αναφέρεται;

.......................................................................................................  
....................................................................................................... 

  
3. Σε ποιο σημείο του τραγουδιού φαίνεται ο ηρωισμός του;

....................................................................................................... 
....................................................................................................... 
.......................................................................................................  
....................................................................................................... 
.......................................................................................................   

4. Ποιο σημείο του τραγουδιού σας εντυπωσίασε περισσότερο;

.......................................................................................................  
....................................................................................................... 
....................................................................................................... 
....................................................................................................... 
.......................................................................................................     



Θεόδωρος Κολοκοτρώνης

"Όταν αποφασίσαμε να κάμομε την επανάσταση, δεν εσυλλογισθήκαμε ούτε πόσοι είμεθα, ούτε πως δεν έχομε άρματα, ούτε ότι οι Τούρκοι εβαστούσαν τα κάστρα και τας πόλεις, ούτε κανένας φρόνιμος μας είπε « Πού πάτε εδώ να πολεμήσετε με σιταροκάραβα βατσέλα», αλλά, ως μία βροχή, έπεσε εις όλους μας η επιθυμία της ελευθερίας μας, και όλοι, και οι κληρικοί, και οι προεστοί, και οι καπεταναίοι, και οι πεπαιδευμένοι, και οι έμποροι, μικροί και μεγάλοι, όλοι εσυμφωνήσαμε εις αυτό το σκοπό, και εκάμαμε την Επανάσταση".
(Μέρος του λόγου που εκφώνησε ο Κολοκοτρώνης στην Πνύκα).



5. Τι προβλήματα δεν σκέφτηκαν οι Έλληνες όταν αποφάσισαν την επανάσταση;

.......................................................................................................  
....................................................................................................... 
....................................................................................................... 
....................................................................................................... 
....................................................................................................... 
....................................................................................................... 
.......................................................................................................       

6. Ποιοι συμφώνησαν τελικά να γίνει η Επανάσταση;

.......................................................................................................  
....................................................................................................... 
....................................................................................................... 
....................................................................................................... 
....................................................................................................... 



7.      Γράφω τα παρακάτω ρήματα στο ίδιο πρόσωπο του ενεργητικού και παθητικού υπερσυντέλικου:

ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ                    ΕΝΕΡΓ.ΥΠΕΡΣ.                      ΠΑΘ.ΥΠΕΡΣ.
Αναγκάζω
Ζεσταίνουμε
Εφαρμόζει
Χρησιμοποιούμε
Αποφασίζει
Συνδέεις
Βρίσκετε
Γράφεις
Μειώνετε
Ακούω
Μαζεύω
Ρωτάει



8.      Γράφω το πρόσωπο και τον αριθμό των παραπάνω ρημάτων (άσκηση 7). Έπειτα τα μεταφέρω στο ίδιο πρόσωπο του άλλου αριθμού.









9.      Μεταφέρω τα ρήματα από τον Ενεστώτα στον Υπερσυντέλικο:

ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ                                       ΥΠΕΡΣΥΝΤΕΛΙΚΟΣ
Αρχίζω
Δένονται
Δουλεύει
Έρχεσαι
Καταλήγουμε
Ζείτε
Περιγράφω



10.      Γράφω το πρόσωπο και τον αριθμό των ρημάτων της άσκησης 9. Έπειτα, μεταφέρω τα ρήματα στο ίδιο πρόσωπο του άλλου αριθμου.









11.      Φτιάχνω τις οικογένειες των λέξεων:

Άνεμος:



Τροχός:




12.      Γράφω τις παρακάτω λέξεις στην οικογένεια όπου ανήκουν:

 Γονιός, κοινωνικός, κοινότητα, συγκοινωνίες, απόγονος, πρόγονος, άγονος, κοινόχρηστα

Κοινός:


Γόνος:






13. Συμπληρώνω τα κενά και τονίζω όπου χρειάζεται:

Πυρ-    ή   πυρο-

         καγιά                                                                 αυλος
         ετός                                                                   τέχνημα
         σβέστης                                                             βολισμός
         μένος                                                                 ινος



14.  Μεταφέρω την ακόλουθη φράση βάζοντας το ρήμα στην οριστική των χρόνων που είναι στις παρενθέσεις:

ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ: Ο Γιάννης πάει βόλτα στο πάρκο.
ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ:
ΑΟΡΙΣΤΟΣ:
ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟΣ:
ΥΠΕΡΣΥΝΤΕΛΙΚΟΣ:



15. Γράφω τις παρακάτω προτάσεις στον Υπερσυντέλικο:

α) Τα παιδιά σχολιάζουν την εκπομπή.


β) Οι φίλοι μου φτάνουν.


γ) Ζεσταίνομαι πάρα πολύ.


δ) Η μαμά κρατάει το μωρό στην αγκαλιά της. 
    


ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΑΓΩΝΙΣΤΩΝ 1821



16. Ποιον ήρωα της Επανάστασης θαυμάζετε περισσότερο; Βρείτε πληροφορίες και παρουσιάστε μια εργασία γι' αυτόν.




  


Όνομα : _________________________________________________

Ενότητα 12η – Επετειακή 25ης Μαρτίου
1.     Να γράψεις τον αόριστο και το μέλλ. συνοπτικό των παρακάτω ρημάτων:
Ενεστώτας
Αόριστος
Μέλλοντας συνοπτικός
Νομίζω
 
 
Βαφτίζω
 
 
Απαντώ
 
 
Τιμώ
 
 
Χαιρετώ
 
 
Βιάζομαι
 
 
Ντύνομαι
 
 
Σκάβομαι
 
 

2.     Στις παρακάτω προτάσεις βρίσκω το Υ = υποκείμενο, Α= αντικείμενο ή Κ= κατηγορούμενο: (Κυκλώνω το Α ή το Κ για να δείξω τι από τα δύο είναι)
Ο Θωμάς έγινε γιατρός.                         
Υ = .....................................  Α ή Κ = .........................................................
Μου έδωσε ό,τι του ζήτησα.                 
Υ = .....................................  Α ή Κ = .........................................................
Γύρισαν τα παιδιά από το σχολείο.    
Υ = .....................................  Α ή Κ = .........................................................
Ο Κωστής διάβασε τα μαθήματά του.           
Υ = .....................................  Α ή Κ = .........................................................
Η Λένα και η Άννα είναι καλές φίλες.           
Υ = .....................................  Α ή Κ = .........................................................

3.     Να συμπληρώσεις τα κενά με τις μετοχές των ρημάτων που βρίσκονται σε παρένθεση:
Ήρθε (τρέχω) ………………………………… και (γελώ) …………………………………… να μου πει τα νέα. Ήταν πολύ (κουράζομαι) ………………………………………  και (στενοχωριέμαι) ……………………………………… Το χωράφι ήταν καλά (σκάβομαι) ……………………………………… (Έχω) ……………………………………… το χάρτη μαζί του και (ρωτώ) ……………………………………… τους περαστικούς βρήκε το δρόμο. Καθώς ήταν (φορτώνομαι) ……………………………………… με τα πράγματα και (εκνευρίζομαι) …………………………………, έβαλε τις φωνές.

4.     Βάλε διαλυτικά και τόνο όπου χρειάζεται:
 καικι                         Μαιος                        πρωινο                      κομπολοι     
νεραιδα                    κοροιδευω               θεικος                       αιτος             
πλαι                           λαικος                       αυπνος                     Ευρωπαιος 

5.     Βάζω το δεύτερο ουσιαστικό στη γενική πτώση, στον αριθμό που βρίσκεται το καθένα:
Η βλάστηση - το δάσος : Η βλάστηση του δάσους
Η βοή - το πλήθος             ________________________________________________
Οι εποχές - το έτος ________________________________________________
Οι σχέσεις - τα κράτη ______________________________________________
Τα ζώα - τα έλη ___________________________________________________
Η τροφή - τα κτήνη ________________________________________________
Οι σημαίες - τα έθνη ______________________________________________

6.     Υπογράμμισε τα ρήματα και σχημάτισε τους μελλοντικούς χρόνους:
«Ο ήλιος ανατέλλει. Προβάλλει λαμπρός και φωτίζει τα πάντα. Τα παιδιά ξυπνούν χαρούμενα. Πλένουν καλά το σώμα τους και έπειτα κάνουν την προσευχή τους. Βάζουν τα βιβλία στη σάκα τους και ετοιμάζουν τα πράγματά τους για το σχολείο. Ύστερα τρώνε το πρωινό τους».
ΡΗΜΑ
ΕΞ. ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ
ΣυΝΟΠΤΙΚΟΣ ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ
ΣΥΝΤ. ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ







































7.      Με πολλή προσοχή να βάλεις κόμμα όπου χρειάζεται:
Το μεγαλύτερο ποτάμι της Ελλάδας    ο Αλιάκμονας    βρίσκεται στη Μακεδονία.
Ο  πατέρας αγόρασε κρέας    ψωμί τυρί    πατάτες και φρούτα.
 Εγώ    είπε ο Νίκος    νομίζω πως πρέπει να πάμε.
 Η Αθηνά    η θεά της σοφίας    βγήκε απ' το κεφάλι του Δία.


Επαναληπτικές ασκήσεις, τεστ, φύλλα εργασίας, διαγωνίσματα, κριτήρια αξιολόγησης στη Γλώσσα για την 12η ενότητα Δ' Δημοτικού (Χαίρε, ω χαίρε Ελευθεριά).

Αποτέλεσμα εικόνας για Γλώσσα Δ' Δημοτικού

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ασκήσεις Γλώσσα Δ' Δημοτικού 15η ενότητα (Χριστός Ανέστη)

Μαθηματικά Δ' Δημοτικού - Ασκήσεις για το Πάσχα

Διαδραστικές online ασκήσεις για την ορθογραφία της προστακτικής στα νέα ελληνικά